The wedding countdown; Het draaiboek

Het is al eens kort voorbijgekomen in 1 van de eerste informatieve artikelen, maar nu ga ik er wat dieper op in, het draaiboek. Want wat zet je er allemaal in, hoe pak je het aan en waarom is het zo belangrijk? Ik vertel het je vandaag allemaal! Benieuwd? Lees dan snel verder!

In een draaiboek beschrijf je tot in detail de dagindeling van de bruiloft. Wat gebeurt er op welk tijdstip? Zo weet iedereen wat er wanneer van hem of haar verwacht wordt. Het draaiboek is en blijft een richtlijn. Het kan altijd anders gaan dan gepland, je kunt immers niet alles helemaal van tevoren plannen. Onverwachte dingen, zoals een file, heb je nu eenmaal niet in de hand! Zorg dus vooral voor wat speling in het overzicht, zodat je na wat oponthoud altijd weer (redelijk) uitkomt en niet heel de dag achter de feiten aan blijft lopen.

Een draaiboek is handig voor jezelf in aanloop naar de bruiloft, bij de gesprekken met de verschillende leveranciers. Het schept een hoop rust voor jou en degene die de dienst aanbiedt, als je (globaal) weet hoe je dag eruit ziet. Je hebt op deze manier een uitgangspunt, waarmee je kunt gaan plannen. En hoe dichterbij de dag komt, hoe meer vorm het draaiboek krijgt.
Wij begonnen met het tijdstip van de ceremonie en zijn van daaruit verder naar voren en achteren gaan plannen. Gezien dat tijdstip (15.00uur) worden de foto’s van te voren gemaakt. Iedere fotograaf heeft een andere voorkeur voor de duur van deze fotoshoot. Door dat met diegene te bespreken, weet je dus hoe laat de bruidegom de bruid uiteindelijk op moet halen, hoe laat het vervoer bij de bruidegom moet zijn en hoe laat de bruid klaar moet staan in haar jurk. Door dat tijdstip wist de kapster en visagist hoe laat ze uiterlijk moest beginnen met mooi maken en daardoor wist ik dat de wekker redelijk vroeg gezet gaat worden die dag…. 😉

Tijdens de trouwdag is het draaiboek vooral belangrijk voor de ceremoniemeesters. Zij bewaken bij ons onder andere de tijd en door het draaiboek weten ze precies wanneer echt die laatste foto gemaakt moet worden, zodat de ambtenaar en gasten niet wortel staan te schieten op de ceremonielocatie! 😉

Op internet vindt je verschillende planningstools voor het opstellen van een draaiboek. Belangrijk daarbij is, dat je dicht bij jezelf blijft. Elke bruiloft is anders, laat je dus echt niet teveel beïnvloeden door mensen van buitenaf of zo’n tool! Tegenwoordig zijn het sharing diner en de BBQ helemaal hot tijdens de grote dag. Maar als jullie toch echt liever een statig 5-gangendiner willen die 3 uur duurt, is dat jullie keus en laat je de trends lekker de trends! Je kunt je voorstellen dat zo’n lang zittend diner ook weer rust brengt, op een toch al zo drukke en enerverende dag.

Maar hoe maak je een begin met zo’n draaiboek?
– Verzamel alle activiteiten
– Zet alles in de juiste volgorde
– Stel de tijden vast.
Zo heb je echt de perfecte leidraad voor je dag, die, zoals ik al eerder zei, hoe dichterbij het komt, steeds meer vorm krijgt.

Het belangrijkste van de hele dag is natuurlijk dat je GENIET. Daarom is het ons doel het draaiboek letterlijk uit handen te geven en er op onze dag niet meer op te kijken. Het is tenslotte allemaal tot in de puntjes geregeld en mocht het toch mis gaan, dan mogen de ceremoniemeesters aan de slag! Weten ze gelijk waarom we juist hen gevraagd hebben! 😉

Reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.